چگونگی درمان رفلاکس معده و پیشگیری از سوزش معده
کلیدواژگان مقاله:   درد و سوزش معده
درمان خانگی

شما میتوانید سوزش معتدل معده را با راههای ساده ای همچون خوردن غذا در وعده های کوچکتر، خوردن شام حداقل سه تا چهار ساعت قبل از خواب و خودداری از خوردن تنقلات قبل از خواب از ابتلا به رفلاکس جلوگیری کنید، چراکه وجود غذا در معده زمانیکه دراز کشیده اید می تواند منجر به رفلاکس شود.

کنترل غذایی که می خورید

بعضی از غذاها با آوردن اسید بیشتر به معده و یا شل کردن اسفنکتر مری می توانند شما را در معرض خطر ریفلاکس قرار دهند، پس از این نوع غذاها دوری کنید. این غذاها بسته به بدن شما متفاوت اند، بعضی از افراد ممکن است با دوری از گوجه فرنگی، سیر، پیاز، شکلات، قرص نعناع، غذاهای چرب و مرکبات از جمله پرتقال و گریپ فروت میزان ابتلا به رفلاکس را کاهش دهند. اگر شما متوجه شدید که غذاهای تند باعث سوزش معده شما می شوند و به این غذاها علاقه دارید لازم نیست آنها را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کنید کافی است که این نوع غذاها را با فلفل کمتری میل کنید.

کنترل نوشیدنی هایی که می نوشید

نوشیدنی های خاصی مانند قهوه، چای، نوشابه، آب گوجه و آب پرتقال باعث رفلاکس شوند. البته تازمانیکه این نوشیدنی ها به تنهایی باعث سوزش معده شما نشده اند لازم نیست که از آنها دوری کنید.

تغییر برنامه ورزشی

ورزش می تواند باعث افزایش فشار داخل شکمی شود که این موضوع خطر ابتلا به ریفلاکس را افزایش می دهد. بعضی از انواع ورزش می توانند با تغییر مسیر طبیعی حرکت غذا در بدن باعث ایجتد سوزش معده شوند. بعنوان مثال می توان یوگا معکوس را از این نوع نامید.

هنگام خواب سر خود را بالاتر بگذارید

در صورتیکه شما هنگام خواب دچار رفلاکس می شوید در زیر پایه های بالایی تخت خود چند آجر بگذارید تا قسمت بالایی حداقل 15 سانت بالاتر قرار گیرد. با اینکار شما می توانید از ترشح اسید از معده به مری جلوگیری کنید.

لباسهای گشاد بپوشید

یکی دیگر از رههای جلوگیری از سوزش معده پوشیدن لباسهای گشاد است که از فشار اضافی به شکم و درنتیجه معده جلوگیری می کند.